Rekkeviddetest av HONGQI E-HS9

Vi hos HONGQI-importøren HBI Norge AS har siden i høst kjørt den store elbil-SUVen E-HS9 på norske veier under kalde og glatte forhold.

Vi har kjørt over lange og tøffe fjelloverganger, som for eksempel Valdresflya og Finnmarksvidda. Vi har også brukt bilen under noe enklere forhold, som for eksempel i Oslo-området eller på korte strekninger til og fra jobb. Vi opplever uansett at E-HS9 fungerer godt på norske vinterveier.

Drammen – Vågåmo - Drammen (ca. 700 kilometer)

I starten av desember 2021 kjørte vi Drammen–Vågåmo, tur-retur. Turen er ca. 70 mil og har en høydeforskjell på nesten 1400 meter på det meste. Under testen lå temperaturen på mellom -8℃ -16℃.

Obs: Kartet over viser et avvik i ruten.

Dag 1:

Turen startet med kald bil og batteri. Vi kjørte fra Drammen mot Beitostølen med behagelige 24 grader i bilen, setevarme på, komfort-modus (fjærhøyde stilt i normal høyde) og DAB radioen på.

Det var to personer i bilen og gjennomsnittshastigheten på hele turen var ca. 65km/t. Turen generelt hadde en jevn stigning på ca 900 meter, uten spesielt bratte partier. Vi parkerte kl 18.30 på Beitostølen, og bilen stod parkert utendørs i ca -11 grader gjennom hele natten.

Vi brukte på dag 1, gjennomsnittlig 34 kWt/100km. Med en netto batterikapasitet på 90kwh tilgjengelig, gir det en estimert totalrekkevide på ca. 264 kilometer.

Dag 2:

Også på dag 2 startet kjøreturen med kald bil og batteri. Dagens destinasjon var tilbake til Drammen, men ruten gikk over Valdresflya, og rundt, i stedet for å kjøre tilbake samme vei. Ruten ble kjørt med samme innstillinger som dagen før. Over Valdresflya er det en stigning på 498 meter fra Beitostølen. Fra Valdresflya, videre til Vågåmo, Otta og Lillehammer går turen som smurt. Fra Lillehammer er det motorvei nesten hele veien hjem til Drammen.

På dag to var veiene generelt mer ujevne, bratte og svingete frem til Otta, som resulterte i et mer ujevnt kjøremønster og store variasjoner i fart.

Da vi kom frem til Drammen var forbruket for dag 2 på 28 kWt/100 km i gjennomsnitt. Med en netto batterikapasitet på 90kwh tilgjengelig, gir det en estimert totalrekkevide på ca. 321 km.

Totalt gjennomsnitts forbruk på hele turen på 700 kilometer var 31kWt/100 km, Med en netto batterikapasitet på 90kwh tilgjengelig, gir det en estimert totalrekkevide på ca. 290 km. Merk at denne testen er utført på vinterstid med mellom 8 og 16 minusgrader. Under sommerlige forhold, på sommerdekk, ville rekkevidden vært betydelig lengre.

Kongsberg – Larvik (ca. 90 kilometer)

Midt i desember kjørte vi en landeveistest fra Kongsberg til Larvik, en strekning på 9 mil.

Kjøreturen startet med oppvarmet batteri, og kun sjåfør i bilen under testen. Under hele kjøreturen stod varmeapparatet på 24 grader og strekningen ble kjørt i ECO modus. Utetemperaturen varierte mellom - 2 og +2.

Landeveien opplevdes jevn og uten store stigningspartier. Fartsgrensen var mellom 60 og 90 km/t, og sjåfør fulgte naturligvis disse. Forbruket lå i gjennomsnitt på 25 kWt/100 km.

Dersom vi regner forbruket i kWt om til elektrisk rekkevidde kunne vi realistisk ha kjørt denne strekningen i 352 kilometer, med forutsetningene og variablene fra denne testen. Med sommertemperaturer ville naturlig nok rekkevidden også på denne turen øket i betydelig grad.

Om elektrisk rekkevidde, forbruk og WLTP

HONGQI E-HS9 har en oppgitt elektrisk rekkevidde på opptil 465 km målt etter WLTP standarden (største batteripakke). WLTP står for Worldwide harmonized Light-duty vehicles Test Procedure og er en test som gjennomføres i et laboratorium med et standardisert kjøremønster og helt spesifiserte klimatiske forhold. Dette kjøremønsteret gjenspeiler ofte ikke det vi opplever i hverdagen og spesielt i ikke i Norge på vinterstid. Vi synes derfor at det er viktig at du som kunde får se hvilke erfaringer vi så langt har gjort oss på vinterstid med Hongqi E-HS9.

Rekkevidde og elektrisk forbruk er variabler som varierer under hver kjøretur. Er for eksempel temperaturen -10, vil dette nødvendigvis påvirke bilens batteri i forhold til når det er 15 plussgrader ute. Andre variabler kan være antall passasjerer eller annen last, føre og vær og vind.

Bilens tyngde og luftmotstand gjør at forskjellen fra den oppgitte WLTP rekkevidden og det faktiske forbruket kan bli stor når bilen har et kjøremønster som avviker fra WLTP testsyklusen. Dette gjelder særlig dersom en stor del av kjøreturen foregår i stor hastighet, mye last eller lave temperaturer.

VIL DU VITE MER OM 

E-HS9?